Tillfälle två med musik! Vi började med att upprepa övningar som vi gjorde vid första tillfället. Sedan gick vi vidare med ett musik/ljudmemory, där vi fick agera spelkort. Vi bildade par som skulle komma på något ljud som vi sedan skulle agera utefter när spelarna "vände" på korten. Det var ett väldigt roligt sätt att spela memory på! Ett tips som jag gärna tar med mig ut i barngruppen!
På eftermiddagen fick vi öva på att spela gitarr, vilket är väldigt svårt och lite smärtsamt när man är ovan. Men det var kul att få möjligheten att testa på! Vi lärde oss ackorden G, A7 och D, vilket finns i många barnlåtar som vanligtvis sjöngs ute på förskolorna.
"Att skapa och kommunicera av olika uttrycksformer såsom bild, sång och musik, drama, rytmik, dans och rörelse liksom med hjälp av tal- och skriftspråk utgör både innehåll och metod i förskolans strävan att främja barns utveckling och lärande."(Läroplanen för förskolan, Lpfö98 rev. 2010)
Dagens ros:
Musik- och ljudmemory
Musik- och ljudmemory
Referenser
Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket. Tillgänglig
på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar