onsdag 29 oktober 2014

Litteraturseminarium Musik

Under litteraturseminarium musik delade vi med oss utav våra erfarenheter och uppfattningar av musik i förskolan. Det kändes som att de flesta i diskussionsgruppen hade en relativt negativ och stressad bild av musik i förskolan. Vår upplevelse var att sångstunder var det som skedde i verksamheten, men att det vanligtvis skedde i stressade situationer som samling innan måltid. Anledningen till detta tror vi är att pedagogerna känner att de inte har tillräckligt med kunskap och kompetens inom musik som estetisk lärprocess. Pedagogerna sätter för höga krav på sig själva att prestera, att spela korrekt och sjunga fint och rent. Detta är även något som tas upp i Riddersporres och Södermans bok "Musikvetenskap för förskolan", som var underlag för litteraturseminariet. Jag tror att det är viktigt att ha en positiv och öppen inställning till musik på förskolan, där det ska vara inbjudande och tillgängligt för barnen. 

Ehrlin (se Riddersporre & Söderman, 2012) redogör att musik är en estetisk lärprocess som kan generera i gemenskap, en rofylld atmosfär, glädje, samt lustfyllda och inspirerande aktiviteter. Genom att sjunga, klappa takter och göra rörelser till musik blir barnen delaktiga i ett gemensamt uttryck. Musik kan stimulera barns språkutveckling. Musik kan vara ett interkulturellt lärande med utbyte av olika kulturers sånger, danser, lekar och traditionell musik. Musik innefattar alltså väldigt mycket lärande beroende på hur aktiviteterna planeras, formas och genomförs, samt vilken inställning och vilket förhållningssätt pedagogerna har. Ferm Thorgersen (se Riddersporre & Söderman, 2012) beskriver att musik i förskolan handlar om att gå in i barnens värld, möta dem där och erbjuda dem att dela och skapa nya musikaliska erfarenheter. Barnen ska få möjlighet att använda sina sinnen samt få känslan av "jag kan". Pedagogen ska vara närvarande tillsammans med barnen och låta dem fantisera.


Dagens ros 
Dela med mig utav mina erfarenheter av musik i förskolan, och lyssna till andras

Referenser

Ehrli, Anna (2012). Att starta musikprofil i förskolan. I Söderman, Johan & Riddersporre, Bim (red.) (2012). Musikvetenskap för förskolan. 1. utg. Stockholm: Natur & kultur

Ferm Thorgersen, Cecilia (2012). Musikdidaktiskt arbete med förskolebarn. I Söderman, Johan & Riddersporre, Bim (red.) (2012). Musikvetenskap för förskolan. 1. utg. Stockholm: Natur & kultur

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar