Under litteraturseminarium musik delade vi med oss utav våra erfarenheter och uppfattningar av musik i förskolan. Det kändes som att de flesta i diskussionsgruppen hade en relativt negativ och stressad bild av musik i förskolan. Vår upplevelse var att sångstunder var det som skedde i verksamheten, men att det vanligtvis skedde i stressade situationer som samling innan måltid. Anledningen till detta tror vi är att pedagogerna känner att de inte har tillräckligt med kunskap och kompetens inom musik som estetisk lärprocess. Pedagogerna sätter för höga krav på sig själva att prestera, att spela korrekt och sjunga fint och rent. Detta är även något som tas upp i Riddersporres och Södermans bok "Musikvetenskap för förskolan", som var underlag för litteraturseminariet. Jag tror att det är viktigt att ha en positiv och öppen inställning till musik på förskolan, där det ska vara inbjudande och tillgängligt för barnen.
Ehrlin (se Riddersporre & Söderman, 2012) redogör att
musik är en estetisk lärprocess som kan generera i gemenskap, en rofylld
atmosfär, glädje, samt lustfyllda och inspirerande aktiviteter. Genom att
sjunga, klappa takter och göra rörelser till musik blir barnen delaktiga i ett
gemensamt uttryck. Musik kan stimulera barns språkutveckling. Musik kan vara
ett interkulturellt lärande med utbyte av olika kulturers sånger, danser, lekar
och traditionell musik. Musik innefattar alltså väldigt mycket lärande beroende
på hur aktiviteterna planeras, formas och genomförs, samt vilken inställning
och vilket förhållningssätt pedagogerna har.
Ferm Thorgersen (se Riddersporre & Söderman, 2012) beskriver att musik i förskolan handlar om att gå in i barnens värld, möta dem där och erbjuda dem att dela och skapa nya musikaliska erfarenheter. Barnen ska få möjlighet att använda sina sinnen samt få känslan av "jag kan". Pedagogen ska vara närvarande tillsammans med barnen och låta dem fantisera.
Dagens ros
Dela med mig utav mina
erfarenheter av musik i förskolan, och lyssna till andras
Referenser
Ehrli, Anna (2012). Att starta musikprofil i förskolan. I
Söderman, Johan & Riddersporre, Bim (red.) (2012). Musikvetenskap
för förskolan. 1. utg. Stockholm: Natur & kultur
Ferm Thorgersen, Cecilia (2012). Musikdidaktiskt arbete med förskolebarn. I Söderman, Johan & Riddersporre, Bim (red.) (2012). Musikvetenskap för förskolan. 1. utg. Stockholm: Natur & kultur
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar