På litteraturseminariet fick vi möjlighet att, i studiegrupperna, diskutera
våra tankar kring drama som estetisk lärprocess: hur vi tänker att vi kan
använda drama i barngruppen. Även hur vi ser på lärandet kring de estetiska
lärprocesserna. Vår diskussion landade i lärandet genom drama, att det finns så
mycket runtomkring som genererar i lärande. Lärande som man kanske inte tänker
på i första hand (bl.a. matematik, språk, kroppsspråk, socialt samspel, se saker ifrån andras
perspektiv genom dramaövningar). Det breddade lärandet kanske inte tydliggörs
innan aktiviteten analyserats och reflekterats. Jag vet att jag inte alls
tänkte på det sättet innan jag började utbildningen, och det är framförallt nu som tankar även byggts upp kring lärandet genom de estetiska
lärprocesserna.
Lärande genom drama som estetisk lärprocess kan kopplas till Lars
Lindströms (se Amhag, 2013) modell av fyra lärandeformer: OM, I, MED och GENOM.
Lärande OM innebär att det finns ett bestämt lärandemål och att det är mediespecifikt,
vilket innebär att det inte kan genomföras med något annat medium än exempelvis
drama. Lärande MED har också ett bestämt lärandemål, men här kan det läras
genom olika estetiska lärprocesser. Lärande I är ett öppet och utforskande
lärande, men det är fortfarande lärande med hjälp av ett specifikt medium.
Lärande GENOM är det lärande som kommer genom att man exempelvis har en
dramalektion. Lärandet om kroppsspråk, förmågan att sätta sig in i andras
perspektiv och hur man kommunicerar i olika identitetsroller, som sker genom
utövandet av drama.
Det vi i vår studiegrupp kände kring lärandet av estetiska lärprocesser är
att det kan bilda en helhet, ett sammanhang och ett förtydligande. Att vi som
pedagoger kan tänka ett steg längre med våra aktiviteter. Även att vi ger
barnen den möjligheten att utveckla aktiviteter. Det kan på så sätt bli ett
tematiskt arbete, där flera delar bildar en helhet och där vi når en pedagogisk
mångfald (genom att erbjuda det multimodala, varje barn får hitta sin nisch).
Att vi tillsammans med barnen kan upprepa och utveckla aktiviteter genom att
använda olika estetiska lärprocesser - musik, drama, bild - för att nå alla
barn, för att bilda en helhet, ett sammanhang, och ett meningsfullt och roligt
lärande.
Inför seminariet skulle vi läsa "Medierat lärande och pedagogisk
mångfald" samt fundera över vad titeln innebär för oss själva. För mig
innebär det en ökad förståelse som utvecklas genom våra upplevelser och
tolkningar av världen med hjälp av olika redskap, samt hur mycket lärandet kan
variera beroende på att vi alla är unika individer.
Min yrkesroll som förskollärare - när det gäller lärande, kunskap och drama
som estetisk lärprocess - innebär för mig att jag bör ha ett öppet
förhållningssätt som släpper in barnens tankar och intressen. Utifrån barnens
intressen kan det formas meningsskapande aktiviteter där barnens lärande
utvecklas. Det gäller även att kunna ha meningsfulla, pedagogiska samtal med
barnen där det finns plats för öppna diskussioner utifrån barnens erfarenheter,
upplevelser och tankar. Här får lärandet möjlighet att utvecklas i gemenskap!
Kursmål som kan kopplas till litteraturseminariet i dramat är följande:
Efter genomgången kurs skall studenten på fördjupad nivå kunna:
- redogöra för och problematisera aktuell didaktisk forskning med relevans för barns språkliga, matematiska och estetiska lärprocesser.
- kritiskt granska och analysera olika vetenskapliga texter i relevans för kursens innehåll och för den kommande yrkesrollen.
Dagens ros
Att skapa och se helheten
i arbetet kring estetiska lärprocesser!
Referenser
Amhag, Lisbeth, Kupferberg, Feiwel & Leijon, Marie (red.) (2013). Medierat
lärande och pedagogisk mångfald. 1. uppl. Lund: Studentlitteratur
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar