måndag 13 oktober 2014

Litteraturseminarium Drama

På litteraturseminariet fick vi möjlighet att, i studiegrupperna, diskutera våra tankar kring drama som estetisk lärprocess: hur vi tänker att vi kan använda drama i barngruppen. Även hur vi ser på lärandet kring de estetiska lärprocesserna. Vår diskussion landade i lärandet genom drama, att det finns så mycket runtomkring som genererar i lärande. Lärande som man kanske inte tänker på i första hand (bl.a. matematik, språk, kroppsspråk, socialt samspel, se saker ifrån andras perspektiv genom dramaövningar). Det breddade lärandet kanske inte tydliggörs innan aktiviteten analyserats och reflekterats. Jag vet att jag inte alls tänkte på det sättet innan jag började utbildningen, och det är framförallt nu som tankar även byggts upp kring lärandet genom de estetiska lärprocesserna. 

Lärande genom drama som estetisk lärprocess kan kopplas till Lars Lindströms (se Amhag, 2013) modell av fyra lärandeformer: OM, I, MED och GENOM.
 
Lindströms modell om fyra lärandeformer
Lärande OM innebär att det finns ett bestämt lärandemål och att det är mediespecifikt, vilket innebär att det inte kan genomföras med något annat medium än exempelvis drama. Lärande MED har också ett bestämt lärandemål, men här kan det läras genom olika estetiska lärprocesser. Lärande I är ett öppet och utforskande lärande, men det är fortfarande lärande med hjälp av ett specifikt medium. Lärande GENOM är det lärande som kommer genom att man exempelvis har en dramalektion. Lärandet om kroppsspråk, förmågan att sätta sig in i andras perspektiv och hur man kommunicerar i olika identitetsroller, som sker genom utövandet av drama.

Det vi i vår studiegrupp kände kring lärandet av estetiska lärprocesser är att det kan bilda en helhet, ett sammanhang och ett förtydligande. Att vi som pedagoger kan tänka ett steg längre med våra aktiviteter. Även att vi ger barnen den möjligheten att utveckla aktiviteter. Det kan på så sätt bli ett tematiskt arbete, där flera delar bildar en helhet och där vi når en pedagogisk mångfald (genom att erbjuda det multimodala, varje barn får hitta sin nisch). Att vi tillsammans med barnen kan upprepa och utveckla aktiviteter genom att använda olika estetiska lärprocesser - musik, drama, bild - för att nå alla barn, för att bilda en helhet, ett sammanhang, och ett meningsfullt och roligt lärande.

Inför seminariet skulle vi läsa "Medierat lärande och pedagogisk mångfald" samt fundera över vad titeln innebär för oss själva. För mig innebär det en ökad förståelse som utvecklas genom våra upplevelser och tolkningar av världen med hjälp av olika redskap, samt hur mycket lärandet kan variera beroende på att vi alla är unika individer. 

Min yrkesroll som förskollärare - när det gäller lärande, kunskap och drama som estetisk lärprocess - innebär för mig att jag bör ha ett öppet förhållningssätt som släpper in barnens tankar och intressen. Utifrån barnens intressen kan det formas meningsskapande aktiviteter där barnens lärande utvecklas. Det gäller även att kunna ha meningsfulla, pedagogiska samtal med barnen där det finns plats för öppna diskussioner utifrån barnens erfarenheter, upplevelser och tankar. Här får lärandet möjlighet att utvecklas i gemenskap!

Kursmål som kan kopplas till litteraturseminariet i dramat är följande:
Efter genomgången kurs skall studenten på fördjupad nivå kunna:
  • redogöra för och problematisera aktuell didaktisk forskning med relevans för barns språkliga, matematiska och estetiska lärprocesser. 
  • kritiskt granska och analysera olika vetenskapliga texter i relevans för kursens innehåll och för den kommande yrkesrollen.

Dagens ros 
Att skapa och se helheten i arbetet kring estetiska lärprocesser!

Referenser

Amhag, Lisbeth, Kupferberg, Feiwel & Leijon, Marie (red.) (2013). Medierat lärande och pedagogisk mångfald. 1. uppl. Lund: Studentlitteratur

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar