Flerspråkighet i förskolan... Hur ska vi blivande förskollärare bemöta barn med svenska som andraspråk? Det var något som diskuterades under dagens föreläsning! Förhållnings- och arbetssätt som lyftes fram från oss studenter var:
- upprepningar
- benämna allt korrekt
- kombinera ord och bild för att förtydliga
- inkludera alla språk och kulturer
- lära av varandra
- dela erfarenheter
- följdfrågor
- ta vara på alla språk och kulturer i gruppen och lyfta fram dem - dela med sig utav sånger, sagor, lekar och andra kulturella traditioner
Det som är viktigt att tänka på är att barn med svenska som andraspråk ska få utmanas och utvecklas både på svenska och på sitt modersmål. Detta kan stärkas både utav förskolans läroplan och skollagen:
Dagens ros
Vi ska, språkmässigt, ligga strax ovanför barnet för att utmana och stimulera barnets språkutveckling
Vi ska, språkmässigt, ligga strax ovanför barnet för att utmana och stimulera barnets språkutveckling
Referenser
Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket. Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar