Idag hade vi en hel förmiddag med föreläsning och lite övningar om drama! Men vad har vi egentligen gått igenom? Vad är det som Fihn har pratat om?
Det jag känner att jag bär med mig ifrån dagen var att drama och förändring går hand i hand. I drama söker man efter förändring, vad som kan göras annorlunda och hur det kan göras.
Gunilla Fihn[1] pratade om medierat, multimodalt och problembaserat lärande. Mediera betyder att förmedla via ett medium. Multimodalt är kulturellt tillgängliga resurser. Här kan frågan om hur dessa resurser används ställas. Resurser kan exempelvis vara material i naturen som används till skapande tillsammans med barnen. Problembaserat innebär att det finns en förändringspotential och att det kan ske en utveckling i lärandet. Här kan jag se att drama kommer in med tanke på det ständiga sökandet efter förändring i drama, och förändringspotentialen i det problembaserade lärandet.
Fihn menar även att vi ska skapa meningserbjudanden för barnen, och att miljön ska bidra till dessa meningserbjudanden. För att jag ska kunna bjuda in barnen till mening bör jag ha kunskap om hur jag ska inbjuda, vad jag ska göra för att väcka barnens intressen och hålla intresset vid liv. Här kan jag även ha barnens lärande i tanken - vad lär sig barnen och hur lär de sig?
Fihn berättade hur vi blivande förskollärare kan ta en ledarskapsroll i drama. Det som är viktigast för mig när det gäller ledarskapsrollen är att tänka på att gå in i drama med en lättsam attityd, och med en humor som gör det hela lite roligare. Samt att jag alltid ska vara delaktig själv, på ett eller annat sätt, men inte glömma bort att jag inte är med under samma förutsättningar som barnen, bland annat på grund av att det är jag som har format aktiviteten.
Dagens ros
Att se det lilla i det stora
Att se det lilla i det stora
och det stora
i det lilla
-----
1. Gunilla Fihn, Medierat lärande - estetik och pedagogisk mångfald + Drama 2, Campus Varberg, 2014-10-01
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar