Under litteraturseminariet fick vi möjlighet att i grupp diskutera vår syn på att använda textil som pedagogiskt redskap för barn i förskolan och förskoleklass. Det vi fastnade för var sinnesupplevelser, tid och konkretiserande. I arbetet med textil får barnen möjlighet att använda sina sinnen. De får känna, lukta, kanske till och med höra och smaka på de olika textila materialen. Att arbeta med textil kräver tid och det gäller att vi pedagoger ger barnen den tiden. Inte stressa igenom processen, utan stanna upp och ta tillvara på möjligheten att arbeta med materialet. Vi diskuterade även att redskapet textil kan hjälpa barnen att konkretisera abstrakta ämnen som exempelvis matematik. Det kan förtydliga för barnen, och ge dem ett sammanhang till varför det exempelvis kan vara bra att kunna mäta. Matematiken kan dessutom bli roligare för många barn. Jag tror att det kan vara extra bra att använda konkreta metoder med barn som har svårigheter i exempelvis matematik i skolan, just för att förtydliga. Möta barnen på deras nivå och utifrån deras förutsättningar!
Björkdahl Ordell och Eldholm (2010) menar att barnen får möjlighet att väva samman teoretisk och praktisk förståelse när textil används som pedagogiskt redskap. Barnen får både arbeta med det praktiskt och sedan sätta det i ett teoretiskt sammanhang.
Enligt Björkdahl Ordell och Eldholm (a.a) finns det ett nära samband mellan fantasi, kreativitet och problemlösning i användandet av textil. Här tänker jag att barnens skapandesida synliggörs. Barnen kan utgå ifrån sin egna fantasi, sina egna tankar och lyfta fram sin kreativitet. Detta förstärker även Läroplanen för förskolan (Lpfö98 rev. 2010) som beskriver att verksamheten ska ge utrymme för barnens egna fantasi och kreativitet i både lek och lärande.
Fördelar med att arbeta med textil är, enligt Björkdahl Ordell och Eldholm (a.a) följande:
- anpassningsbart efter barnens åldrar
- anpassningsbart efter verksamhetens tema och aktiviteter
- glädjen att skapa med textil
- möjligheten att skapa med olika färger, former och material
- samarbete och samspel
- textil kan vara återbrukat material, vilket gör att barnen kan få en inblick i begreppet hållbar utveckling
- genererar i matematik- och språkutveckling hos barnen
Litteraturseminariet går att koppla till kursmålet: "Efter genomgången kurs skall studenten på fördjupad nivå kunna redogöra för och problematisera aktuell didaktisk forskning med relevans för barns språkliga, matematiska och estetiska lärprocesser."
Dagens ros
Olika aspekter på hur textil kan användas som pedagogiskt redskap
Olika aspekter på hur textil kan användas som pedagogiskt redskap
Referenser
Björkdahl Ordell, Susanne, Eldholm, Gerd & Hagstrand-Velicu, Kerstin (2010). Lär genom textil: en handbok i att använda textil som pedagogiskt redskap för barns lärande. 1. uppl. [Mölnlycke: Susanne Björkdahl Ordell]
Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket. Tillgänglig
på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar