tisdag 28 oktober 2014

Mitt didaktiska material

I september höll Lena Lyckeståhl[1] i en föreläsning i Didaktiska aspekter på olika material, där mina tankar kring vad jag skulle göra för didaktisk material till VFU:n började växa. Hon lyfte fram några frågor som är bra att tänka på i planerandet av det didaktiska materialet:
  • Hur kan materialet användas? Utmana dig själv!
  • Vad kan materialet stimulera och öka kunskap om?
  • Hur kan materialet utvecklas och/eller anpassas för att möta barns olika behov och åldrar?
Uppgiften är upplagd på följande vis: jag ska planera och skapa ett didaktiskt material att ha med mig ut under VFU-perioden, samtidigt som kursens innehåll ska synliggöras.

Skapandeprocessen och resultatet av skogsingången
Idén till mitt didaktiska material fick jag ifrån en klasskamrat som hade använt liknande material på en förskola. Samtalet kring materialet lyftes fram under första musiktillfället med Hanna Höglind. Mitt didaktiska material är en skogsingång som barnen ska få gå igenom varje gång vi arbetar med tema skogen, för att komma till skogens värld! Temat som jag utgått ifrån är alltså skogen, vilket jag valde själv då de för tillfället inte har något genomgående temaarbete på min VFU-plats. 
I skapandet av min skogsingång har jag använt olika material som pärlor, sugrör, garn, knappar och filt för att väcka barnens nyfikenhet. Dessutom har jag valt att sätta bjällror längst ner på vissa "draperitrådar" för att få ytterligare en upplevelse, nämligen ljusupplevelsen. 


Handdockan Bruno
Vid min sida i temaarbetet kommer jag ha handdockan Bruno, för att väcka barnens intresse och nyfikenhet till arbetet. 
Jag är själv väldigt nöjd med mitt didaktiska material då jag känner att jag utgått ifrån barnen, både med skogsingången och handdockan. Arbetet blir på barnens nivå och utifrån barnens perspektiv. Är jag som pedagog dessutom stolt över mitt material tror jag att det genomsyras i temaarbetet med barnen och min inställning till hela arbetet!
Det ska bli kul att påbörja arbetet!

Dagens ros 
Tanken bakom pedagogers aktiviteter med barngruppen 

------
1. Lena Lyckeståhl, Didaktiska aspekter på olika material, 2014-09-26, Campus Varberg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar