I september höll Lena Lyckeståhl[1] i en föreläsning i Didaktiska aspekter på olika material, där mina tankar kring vad jag skulle göra för didaktisk material till VFU:n började växa. Hon lyfte fram några frågor som är bra att tänka på i planerandet av det didaktiska materialet:
- Hur kan materialet användas? Utmana dig själv!
- Vad kan materialet stimulera och öka kunskap om?
- Hur kan materialet utvecklas och/eller anpassas för att möta barns olika behov och åldrar?
Uppgiften är upplagd på följande vis: jag ska planera och skapa ett didaktiskt material att ha med mig ut under VFU-perioden, samtidigt som kursens innehåll ska synliggöras.
Skapandeprocessen och resultatet av skogsingången |
I skapandet av min skogsingång har jag använt olika material som pärlor, sugrör, garn, knappar och filt för att väcka barnens nyfikenhet. Dessutom har jag valt att sätta bjällror längst ner på vissa "draperitrådar" för att få ytterligare en upplevelse, nämligen ljusupplevelsen.
Handdockan Bruno |
Jag är själv väldigt nöjd med mitt didaktiska material då jag känner att jag utgått ifrån barnen, både med skogsingången och handdockan. Arbetet blir på barnens nivå och utifrån barnens perspektiv. Är jag som pedagog dessutom stolt över mitt material tror jag att det genomsyras i temaarbetet med barnen och min inställning till hela arbetet!
Det ska bli kul att påbörja arbetet!
Dagens ros
Tanken bakom
pedagogers aktiviteter med barngruppen
------
1. Lena Lyckeståhl, Didaktiska aspekter på olika material, 2014-09-26, Campus Varberg
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar