fredag 28 november 2014

Uppföljning av temaarbetet och det didaktiska materialet

Uppföljningen av temaarbetet gick ut på att jag samlade alla barn som hade varit delaktig vid de olika tillfällena. Jag hade med mig temaingången, handdockan Bruno och dokumentationen som tidigare suttit på väggen vid temahörnan. Barnen fick gå igenom temaingången för att komma till skogens värld, där vi skulle återkoppla till de tillfällen som vi haft med tema skogen. Vi började med att kolla på bilderna, där jag frågade barnen om de kom ihåg vad vi gjorde för något. Tyvärr blev det inte så mycket diskussion kring fotografierna som jag hade trott, men om man gör det flera gånger med en och samma barngrupp så vänjer de sig vid det arbetssättet, vilket gör att det kanske blir mer givande med tiden. Det kan ju varit fel tillfälle, vid fel tid på dagen, så att barnen inte var så intresserade heller! Eller så lyckades jag inte fånga barnen på det sätt jag hoppats på.. Det kan finnas många anledningar!
När vi hade kollat på dokumentationen ställde Bruno och jag samma frågor som vid introduktionstillfället. Syftet med det var att se om det blev någon skillnad vid de olika tillfällena. Frågorna som ställdes var:
Vad finns i skogen?
Vem bor i skogen?
Vad växer i skogen?
Vad finns att äta i skogen?
Vad kan vi göra i skogen?
Även här var det svårt att fånga barnen.. Det var inte många utav barnen som tyckte att det var roligt att prata just där, just då. Det blir därför inte så mycket diskussion, och inte heller så stor skillnad på svaren från första till detta tillfället.  
Men jag är inte ledsen för att det inte riktigt blev som jag tänkt! Nu vet jag hur jag kanske inte ska lägga upp uppföljningsarbetet.. Och att jag måste försöka tänka ut ett sätt som verkligen väcker barnens nyfikenhet och intresse för uppföljningsarbetet!
Kanske har barnen inspirerats och gjort eget material? Det var en fråga som stod i uppgiften kring det didaktiska materialet. Och det roliga är att de har tillverkat ett eget material, utifrån min upplaga av temaingången! Både barnen och pedagogerna älskade min temaingång och ville därför tillverka en egen som de kunde ha efter att jag skulle ta med mig min hem. Detta arbetet började redan under min VFU-period, från och till, när barnen tog initiativ till att tillverka sin ingång. De gjorde det som ett samarbete där alla barnen som ville fick, i olika material, tillverka egna "draperisnören" som skulle hängas på en gren. Grenen hämtades under en skogspromenad under en av mina VFU-dagar. Det var kul att de blev så inspirerade att de ville tillverka ett eget!! :)
När jag tog ner min temaingång ersattes den med barngruppens egna temaingång som hängdes upp vid temahörnan, som fortfarande står kvar, och som enligt pedagogerna antagligen kommer att göra det ett tag framöver!
Dagens ros 
Barnens egen temaingång

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar