måndag 3 november 2014

Planering av VFU

Idag har jag gjort första dagen av den tre veckor långa VFU-perioden. Det var väldigt roligt och härligt att vara tillbaka! Det är sjätte terminen jag är på samma förskolan, med samma handledare, och jag kan inte vara mer positiv! Jag känner mig hemma där, samtidigt som jag utvecklas och utmanas till en blivande kollega!

Idag har jag och min handledare planerat in momenten jag ska göra i mitt temaarbete.  Det var lättare sagt än gjort, då det ligger mycket annat utöver verksamheten i barngruppen som brandövning, kvalitetsplanering och fotografering... Men vi fick in alla tre moment denna veckan, så jag börjar redan imorgon med introduktionen av temaarbetet! Ska bli kul! Dessutom är det bra att de planerade momenten ligger såpass tidigt i VFU-perioden så att det finns tid att utveckla temat utifrån barnens intressen. 

Planeringen ser ut såhär: 

Tema Skogen
Varje gång barnen arbetar med temaarbete i planerade aktiviteter får barnen gå in genom en temaingång. Denna är till för att väcka barnens intresse och nyfikenhet, samt att det är spännande och roligt att gå in genom en ingång som låter. Det som är viktigt att tänka på är att barnen även ska gå ut genom temaingången så att de inte fastnar i temats värld!

Temaingången
Introduktion
-Barnen får börja med att gå in genom temaingången. 
-De får välja och rösta fram vad de vill ha för namn på gruppen
-Jag berättar att vi ska arbeta med tema skogen under veckorna jag är där
-Handdockan Bruno presenteras och berättar att han ska vara med oss i temaarbetet
-Frågeställning där barnens tankar om skogen lyfts fram, här finns inga rätt eller fel! Frågorna är:
  •  Vad finns i skogen?
  • Vad kan vi göra i skogen?
  • Vem bor i skogen?
  • Vad växer i skogen?
  • Vad finns i skogen som vi kan äta?
-Svaren på frågorna dokumenteras

Skogspromenad
Barnen samlas och går in genom temaingången. Jag berättar att vi ska gå på en skogspromenad för att se vad som finns i skogen. Bruno kommer följa med oss! Jag berättar även att vi ska ta med oss naturmaterial till ett skogslandskap som vi tillsammans ska skapa på eftermiddagen. Tillfället är även till för att se vad barnen fastnar vid. Skogspromenaden dokumenteras genom att både jag, barnen och min handledare fotograferar - så att bilderna tas ur olika perspektiv. 
Bruno. Fotografiet är tagit av ett barn på förskolan
Skapa ett skogslandskap
Del 1:
Barnen får skapa ett skogslandskap utav naturmaterial som vi plockat med oss under skogspromenaden. Skogslandskapet konstrueras i hallen på avdelningen, för att det alltid ska vara tillgängligt, samt att det ska väcka barnens nyfikenhet och intresse. Här får barnen möjlighet att använda sin kreativitet, fantasi, förmåga att skapa och konstruera samt samarbetsförmåga! 
Detta dokumenteras genom fotografin taga av mig, barnen och min handledare. 
Jag berättar för barnen att de gärna får skapa djur, växter och annat som de tycker finns i skogen. Detta sker på barnens egna initiativ och alla barn som vill får delta! 
Del 2:
Barnen får skapa saker som de tycker finns i skogen. Detta är ingen planerad aktivitet utan sker när barnen vill. Det ska alltså alltid finnas tillgängligt för barnen och jag ska ha inställningen att alltid vara närvarande i skapandet. Det finns inga rätt eller fel, utan det är bara barnens fantasi som sätter gränser! Här får barnen använda sig av olika material som finns på förskolan. De får även komma på lösningar till frågorna: Hur ska vi skapa? Vad ska vi använda för material? 

Uppföljning
Uppföljningen kommer ske under de tre fältdagarna (jag har tre fältdagar då jag enbart gjort två innan VFU-perioden) som ligger efter tre veckors perioden. Här kommer frågorna från introduktionen ställas igen, för att se skillnaden före och efter temaarbetet. Tillsammans kommer vi kolla på bilderna för att diskutera vad vi gjort, hur vi gjorde, vad vi använde för material, vem som fotograferade osv. Helt enkelt för att se vad barnen kommer ihåg, samt se vad de fastnade för under temat! 

Hela temaarbetet går att koppla till Läroplanen för förskolan, med begreppen:

Barns intresse Skapande Bygg och konstruktion Hållbar utveckling
 Återbruk Barns tankar På barnens villkor
Barns inflytande Barns delaktighet och inflytande    
Närmiljö Samarbete Olika material  
Pedagogisk dokumentation Uppföljning Utveckling


Dagens ros 
Den pedagogiska planeringen av min VFU-period  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar