Åh, vilken härlig VFU-period jag har haft! Tre veckor bara flög förbi! Och vad innehållsrik den har varit med föräldramöte, brandövning, kvalitetsplanering, möte med specialpedagog, fotografering, APT-möte, utvecklingssamtal och utvecklingsdag med nuvarande samt blivande förskolechef. Nu kan vi verkligen säga att jag varit en del av arbetslaget, vilket pedagogerna även sagt till mig: att de ser mig som en kollega. Kul att höra! Och alla dessa moment är sådant som legat "utöver" den värdefulla och fantastiska tiden i barngruppen. För det är ju där jag älskar att vara, i verksamheten närvarande och aktiv tillsammans med barnen! :)
I slutet av denna VFU-period bad min handledare mig att reflektera över mitt arbete; hur det har gått, vad jag hade kunnat göra annorlunda samt hur jag hade kunnat utveckla temaarbetet. Här valde jag även att ta tillfället i akt att reflektera över och kritiskt granska hur jag har spelat mig roll som pedagog under dessa tre veckor.
Överlag har arbetet gått bra. Det barnen har intresserat sig för och fastnat vid är främst handdockan Bruno och temaingången samt att själva fotografera processen genom arbetet: vad gör vi? Barnens tankar har varit i fokus, samt deras kreativitet och fantasi.
Vad hade kunnat göras annorlunda?
Barnens lärande om skogen hade kunnat vara en större del i arbetet. Som det såg ut nu fanns lärandet mer i samarbetet, skapandeförmågan samt att bygga upp barnens självkänsla - jag kan! Lärandet hade kunnat synliggöras och tydliggöras i arbetet, dokumentationen samt i uppföljningen. Även om det är väldigt härligt med barnens spontana kommentarer, deras tankar och fantasi tror jag att det är viktigt att få barnen att fundera över om lejon verkligen bor i skogen. Och om de inte gör det, var bor lejonen någonstans då? Hålla det på en mer realistisk nivå, men ändå behålla barnens tankar. Finna en fin balans där emellan!
Jag hade kunnat vara med förberedd och strukturerad inför de olika momenten. Mina egna förberedelser hade kunnat förbättras. Jag hade kunnat ha bättre koll på vilken tid momenten skulle ske, vad som behövs, samt hur förberedelserna inför en utflykt ser ut: riskbedömning, namnlista och kontaktuppgifter över barnen, första hjälpen etc.
Jag hade kunnat vara med förberedd och strukturerad inför de olika momenten. Mina egna förberedelser hade kunnat förbättras. Jag hade kunnat ha bättre koll på vilken tid momenten skulle ske, vad som behövs, samt hur förberedelserna inför en utflykt ser ut: riskbedömning, namnlista och kontaktuppgifter över barnen, första hjälpen etc.
Eftersom den pedagogiska dokumentationen har varit en del av temaarbete, hade jag kunnat vara snabbare och mer aktiv med den Jag valde att sätta upp dokumentationen på väggen i temahörnan för att väcka barnens tankar, samt samtalet mellan barn-barn och barn-pedagog - den bearbetande processen. Hade jag varit snabbare med att få upp dokumentationen och gjort barnen mer delaktiga i dokumentationen, så kanske barnen hade samtala mer kring momenten och processen. Det hade kunnat bli ett roligare, mer lärorikt och mer lustfyllt moment i temaarbetet.
Hur hade temaarbetet kunnat utvecklas?
Om arbetet pågått under en längre period, exempelvis ett år, så hade man kunnat gå in mer ingående på djur som bor i skogen. En månad i taget hade man kunnat arbeta med de olika djuren. Exempelvis november - älg, december - björn, januari - ekorre. Fråga barnen vad det finns för djur i skogen och använd några av de djuren!
Decembermånad med björnen som temadjur hade kunnat bestå av följande moment:
- Diskussionsstund med barnen - Vad äter björnen? Hur ser björnen ut? Vad bor björnen i - hur ser björnens hus ut?
- Skapa egna björnar - använda olika material och metoder som lera, pärlplattor, måla etc.
- Sjunga om björnen - ex. "Björnen sover" och "Dansa lilla nallebjörn", men även hitta på egna sånger genom att byta ord i exempelvis "Lilla snigel" ----> "Lilla björnen"
- Dramatisera kring björnen - utifrån någon saga, med även fråga barnen hur de tror att björnen rör sig, låter, ser ut etc. och låta dem dramatisera utifrån deras tankar
- Läsa faktaböcker och sagor om björnen - flanosagor, faktaböcker, rörelsesagor etc.
Arbetet kan på så vis komma in i många av verksamhetens olika delar.
Reflektion och självkritisk granskning över min roll som pedagog under VFU-perioden
-Mest aktiv och närvarande med barnen i målarrummet/ateljén/skapanderummet
-Lyssnar på barnens initiativ och tvekar inte för att säga ja!
-Tar mitt ansvar över mina uppgifter från högskolan
-Tar mitt ansvar i kontakten med barnen - se till mitt ansvar till varför jag har valt att studera till förskollärare - för vem är jag på förskolan? För barnen!
-Föräldrakontakten har inte varit i fokus. Jag har pratat med föräldrarna, men fokuserat mer på att vara närvarande i barngruppen när något barn lämnas eller hämtas.
-Barnens fria lek har jag inte varit så delaktig i. De gånger jag tagit initiativ har barnen velat vara ifred vilket jag självklart respekterat
-Varit där för barnen, med barnen!
-Blir tilldelad ansvar, tillit och inbjuden till en del av arbetslaget
-Inte delat med mig av kursens litteratur på ett lika spontant sätt som tidigare terminer, utan detta har skett mer vid samtal tillsammans med handledare
-Har öppna armar för barnen, vilket gör att de vänder sig till mig på samma sätt som de gör till övriga pedagoger
-Blir tilldelad ansvar, tillit och inbjuden till en del av arbetslaget
-Inte delat med mig av kursens litteratur på ett lika spontant sätt som tidigare terminer, utan detta har skett mer vid samtal tillsammans med handledare
-Har öppna armar för barnen, vilket gör att de vänder sig till mig på samma sätt som de gör till övriga pedagoger
VFU-perioden är kopplade till följande av kursens mål:
- självständigt planera, genomföra, utvärdera och kritiskt reflektera över ett tematiskt arbete där de estetiska arbetsformerna används för att undersöka och bearbeta olika kunskapsområden.
- utifrån estetiska lärprocesser planera, genomföra, utvärdera och kritiskt granska ett didaktiskt material med fokus på barns lärande.
- kommunicera kursens innehåll med barn och yrkesverksamma
Dagens ros
Jag älskar verkligen mitt blivande yrke!
Jag älskar verkligen mitt blivande yrke!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar