fredag 19 september 2014

Bild 1

Kan man gå en bättre utbildning än när man får ha bildlektion med Mats Andersson? Nej jag tror inte det!
Dagen började med en genomgång av vad statiska, dynamiska, konkreta och abstrakta bilder innebär. Andersson[1] förklarade att statiska bilder innehåller en balans och jämvikt, vilket innebär att det är lika mycket på båda halvorna av bilden. Dynamiska bilder har däremot en rörelseriktning i form av exempelvis en väg som går på diagonalen genom bilden. Abstrakta bilder är bilder där det är svårt att se vad de föreställer, det är inget som speglas i verkligheten, medan konkreta bilder avbildar verkligheten.

Dagen fortsatte med skapande! Jag började med att tillverka ett litet titthål som skulle placeras ovanpå en bild. Utifrån den bilden som sågs genom titthålet skulle jag skapa en abstrakt bild, en förstorad kopia av titthålsbilden. Kopian skulle sedan föras i olika tolkningar och i olika material.

Det som jag fastande mycket för under dagen var att fokusen låg på skapandet och själva processen, inte på resultatet.Jag tycker det är viktigt att kunna skapa utan att behöva tänka på att det ska bli ett perfekt resultat, att fokusen ligger på själva skapandeglädjen. 
Mats bad oss fundera på hur vi ställer oss till att stötta eller styra barnen genom skapande och hur vi själva vill arbeta tillsammans med barnen. Jag känner, och har märkt själv både under praktikperioder och när jag jobbat, att barnen tycker det är roligare när de får skapa mer fritt. Och det tycker jag med! Därför föredrar jag att vara en stöttande pedagog som finns till hands när och om barnen ber om hjälp, istället för att styra i deras skapande. Genom alla skapandeprocesser tycker jag dessutom det är kul att själv vara aktiv och skapa ett eget exemplar. Jag tror att det kan göra att barnen själva testar en extra gång innan de frågar om hjälp, vilket ger barnen möjlighet att själva komma på ett sätt som passar dem. Läroplanen för förskolan (Lpfö98, rev. 2010) lyfter fram att verksamheten ska stimulera barnen till att skapa, tolka, använda sig av och samtala om bild. Skapandet ska vara en möjlighet för barnen att uttrycka sina upplevelser, tankar och erfarenheter. 
En klok tanke som kom upp under dagen var att vid skapande fråga barnen ”Vad vill du med ditt skapande? Vad ska du göra? Vad behöver du använda för material?”. Då får barnen själva reflektera över vad de vill uppnå och hur de ska komma dit. Skapandet behöver på så vis inte bli styrt men inte heller för stort för barnet att ta an! 
För att sammanfatta vill jag vara en stöttande pedagog som aktivt skapar med barnen och som har inställningen att barnen själva kan skapa, vad de själva vill med ett material de själva valt och att det inte finns några rätt eller fel!
Genom att kopiera upp en utav bilderna som jag skapade, fick jag möjligheten att konstruera olika mönsterbildningar. Detta är verkligen något som jag skulle vilja göra med barnen på förskolan, då det var väldigt häftigt att se hur många olika sätt samma bilder kunde konstrueras till olika mönsterbildningar. Dessutom är det en extra kick när man själv gjort grundbilden! Här kommer även matematiken in tydligt i skapandet!

Dagens ros 
Skapande i olika material 

Referenser

Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket. Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442

-------
1. Mats Andersson, Bild 1, Campus Varberg, 2014-09-19

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar