Föreläsning med Ann-Katrin Svensson, lika inspirerande som vanligt! Hur kan jag som blivande förskollärare arbeta för att utveckla barns språkmedvetenhet? är en genomgående fråga i Svenssons alla föreläsningar. Fredagens föreläsning innehåll tankar om hur vi på ett lekfullt sätt kan arbeta med barns litteracitet, det vill säga barnens förmåga att förstå och tolka budskap i bild, text och andra uttrycksformer. Även barnens läs- och skrivinlärning lyftes fram, ur ett perspektiv där vårt uppdrag är att utveckla en grundläggande förståelse samt att väcka barnens intresse.
Litteratur som skulle läsas inför föreläsningen med Ann-Katrin var Alanna Rochelle Dail och Lea M. McGees artikel om hur förskollärare kan arbeta för att utveckla barns ordförråd. Rochelle Dail & McGee (2011) lyfter fram förskollärares möjlighet att utöka barns ordförråd genom att engagera barn i kommunikation gällande situationen som utspelat sig på förskolan eller någon annanstans. De kan även öka ordförrådet och utveckla ett mer sofistikerat språk genom att vid upprepande tillfällen introduceras för okända föremål. Här utmanas även förskolläraren att på ett roligt sätt ta in okända föremål i verksamheten!
Dagens ros
Hur jag som
pedagog kan språkstimulera barnen på förskolan
Referenser
Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442
Rochelle Dali, Alanna & McGee, M. Lea (2011). Expanding Preschoolers' Vocabulary: The Role of Professional Development. Childhood Education, vol 87, nr 3, s. 161-168
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar