onsdag 24 september 2014

Musik 1

Det är verkligen den här terminen jag längtat efter! Åh vad roligt det är! Idag har det varit musik på schemat med en otroligt inspirerande lärare! 

Precis som innan ett träningspass är det viktigt att värma upp både kropp, själ och röst innan ett musikpass, så det var så vi började dagen, med uppvärmning. Efter uppvärmningen började vi utforska begreppet rytmik genom att hitta pulsen, takten och rytmen i olika låtar. Eftersom rytmik är en musikmetod där man upplever musiken med kroppen använde vi både kropp och rum när vi exempelvis försökte hitta pulsen i en sång. Improvisation och lekfullhet är också två viktiga begrepp i rytmik, och det märktes genom hela dagen! Det fanns inga krav på kunnandet om musik, utan det var utforskande genom musiken som var i fokus. Utforskandet tycker jag är en väldigt viktig del att ta med ut i barngruppen, att låta barnen utforska musiken i egen takt, på ett lekfullt sätt utan krav! 
Vi hittade även rytmen genom olika instrument som vi fick testa. Annat material som användes för att hitta rytmiken var rytmikband, bollar och ärtpåsar. Det var spännande att se hur de olika materialen användes. Jag tyckte till exempel att det var betydligt lättare att följa musiken med ett rytmband än vad det var med ärtpåsarna. 

Vi pratade även om hur vi ska använda våra röster i sång tillsammans med barnen. Hanna Höglind[1] berättade att vi ska tänka på att sjunga i en högre ton än vad vi pratar i, just för att det blir en bättre ton för barnen då de har ljusare röst än vuxna. Det är något som man verkligen behöver tänka på i barngruppen!
Här arbetar vid med vår ulltavla ur ett musikperspektiv.


Höglind berättade även att när man arbetar med musik i förskolan är det bra att börja med något som väcker barnens intresse för musik som uttrycksform. Här fick vi en uppgift att tänka och planera hur vi skulle vilja presentera en ny sång för barnen, och hur vi skulle kunna tänka oss att arbeta sången tillsammans med barnen. Vi valde att arbeta med denna uppgift i studiegruppen, och vi fortsatte att spinna vidare på vår ulltavla som vi skapade under textiltillfället med Berg




Vår tanke om hur arbetet hade kunnat se ut i en barngrupp såg ut såhär:

Tillfälle 1
  • Visa tavla för barnen och samtala kring den. Barnen får säga vad de ser.
  • Ha en sångpåse fylld med samma figurer som finns på tavlan.
  • Gestalta de olika figuren tillsammans med barnen.
Tillfälle 2
  • Återkoppla till tidigare tillfälle - se vad barnen minns.
  • Fråga barnen om de vet någon sång som de kan koppla till tavlan. Om de till exempel kan någon sång om en hare eller ett träd. Pedagogen antecknar barnens låtval och gruppen sjunger dem tillsammans. Pedagogen kan också komma med låtförslag för att inspirera barnen, samt för att komma in på låten "I ett hus vid skogens slut" (eftersom det är den låten som varit inspiration till tavlan).
Tillfälle 3
  • Ännu en gång återkoppla till tidigare tillfälle
  • Nu börjar bearbetningen av låten "I ett hus vid skogens slut". Vi sjunger sången tillsammans. 
  • Barnen får blunda och blir tilldelade instrument av pedagogen (instrumenten kan de de sedan byta med varandra). Här får barnen chans att testa sig fram och släppa loss! Tycker barnen det är väldigt roligt att enbart utforska och testa instrumenten stannar tillfälle 3 här. Om inte så kan barnen få använda instrumenten tillsammans med sången på olika sätt - antingen bara rocka loss, eller i puls, takt eller rytm. Här finns inga gränser, det är bara till att utforska och se vad barnen är intresserade av!
Längre kom vi inte i vår planering, men det går självklart att spinna vidare på detta projekt hur länge som helst, så länge intresse finns i barngruppen! Det finns så många ingångar som kan användas utifrån en sång och dess innehåll - det kan exempelvis leda till andra låtar, rörelser, språk och berättande, matematik, skapande. Det kan helt enkelt utvecklas till det oändliga!
Det som jag tycker är så fantastiskt med musik är att det är som ett eget språk. Det kan föra människor tillsammans även om de kanske inte förstår varandra språkligt. Som Höglind sa i slutet av dagen, så kan man arbeta med musik tillsammans med barn med svenska som andraspråk, för det är själva utforskandet av instrument, sång och olika material som är det viktig. Alla kan delta och skapa en gemenskap genom musiken!

Dagens ros:
Lekfullhet
Låta barnen utforska musiken

-----------------
1. Hanna Höglind, Musik 1, Campus Varberg, 2014-09-27

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar