onsdag 17 september 2014

Barn och konst

Dagen bestod utav en föreläsning om barn och konst samt ett besök på Kulturhuset Komedianten. På föreläsningen pratade Bendroth Karlsson[1] om hur pedagoger kan arbeta med konst tillsammans med barnen, och även vad det finns för syfte med det. Bendroth Karlsson nämnde två perspektiv om varför konst ska användas tillsammans med barn, nämligen: 

Det demokratiska uppdraget
Barnkonventionen visar att barn ska ges möjlighet att delta i det konstnärliga och kulturella livet

Det pedagogiska uppdraget
Barn ska inspireras att kommunicera på olika sätt med bland annat bilder samt lära sig tolka innehållet
Vi ska uppmuntra barnen att använda symbolspråk
Vi ska ta del av kulturinstitutioner

Bendroth Karlsson menade att pedagoger genom estetiska läroprocesser kan stimulera barnens språk, kommunikation och matematik (som är terminens kursmål). Det kan även kopplas till Lars Lindströms (2012) modell om hur lärandet genom estetiska läroprocesser kan ske på olika sätt. Lindström (a.a) pratar om lärande OM, I, MED och GENOM lärprocesser. Lärande OM kan exempelvis vara att barnen lär sig kända konstnärer och deras verk. Lärande I kan exempelvis vara lärandet i skapandet av ett visst material. Lärande MED kan ha syftet att barnen ska utveckla sin förmåga i exempelvis matematik med hjälp av konst. Lärande GENOM innebär att barnen får genomgå en konstnärlig process där de även här kan lära sig exempelvis matematik.

På Komedianten fick vi en guidad tur av Annika von Hausswolffs konstutställning Destabilia. Mija, som guidade oss, berättade om barnens reaktioner när de hade sett bilderna och deras perspektiv på konsten. Exempelvis kunde barnen få varsin lapp, där de fick skriva sitt namn eller rita något. Sen fick de gå runt i konsthallen och lägga sin namnlapp vid det konstverk som de fastnade för. När alla barn lagt sina lappar fick barnen berätta varför de fastnade vid just det konstverket. På så sätt fick de kommunicera konsten, och reflektera över vad som tilltalade dem.
En liten inspiration om hur konst kan användas tillsammans med barnen väcktes inom mig, och jag ser fram emot och hoppas att inspirationen kommer växa under terminens gång!

Bildcollaget visar ett urval av Annika von Hausswolffs konstutställning


Dagens ros 
Inblick i hur konst kan användas tillsammans med barn  

 

Referenser 

Barnkonventionen: FN:s konvention om barnets rättigheter. (2009). Stockholm: UNICEF Sverige. Tillgänglig på Internet: http://unicef-porthos-production.s3.amazonaws.com/barnkonventionen-i-sin-helhet.pdf

Lindström, Lars (2012). Aesthic Learing About, In, With and Through the Arts: A Curriculum Study. The International Journal of art and Design Education, vol. 31, nr 2, ss. 166-179

-----
1. Marie Bendroth Karlsson, Barn och konst, Campus Varberg, 2014-09-17

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar