tisdag 23 september 2014

Bild 2

Vad mycket som ingår i bild och skapande utan att man tänker på det! Matematik, språk, hållbar utveckling, samarbete, teknik för att nämna några ämnen som flätas in i bilden.
Här tas ramen upp ur "vattenbadet".
Idag har jag arbetat med papeir maché, gammalt tidningspapper och lera. Jag började med att göra papper utav gammalt tidningspapper som klipptes sönder i små bitar, lades i en stor plastlåda med vatten och som sedan mixades med en stavmixer. Man kan även välja att tillsätta färg om man vill ha färgat papper. Detta valde vi att göra i grupp, vilket var roligt med samarbete och möjligheten att kommunicera i gruppen! När vi hade mixad ihop pappersmassan lade vi ner ramar (guska- och screenramar) med ett nät på, som tog med sig pappersmassan på vägen upp ifrån "vattenbadet", men silade bort en del av vattnet. Det andra vattnet fick man pressa ut med papper. Sedan vändes pappersmassan på en tidning för att torka. 
Sedan fortsatte jag förmiddagen med att arbeta med papier maché där jag formade en lite kattliknande figur. Papier maché gjorde jag av strimlat papper, vatten och tapetklister. Även här kunde önskad färg tillsättas! Massan mixades ihop med en stavmixer. Sedan placerades den i en tygbit så att vätskan kramades ut. Nu var det bara att forma och trixa, bara fantasin som sätter gränser!

Här känner vi på hur de olika lerorna känns under fötterna.
På eftermiddagen arbetade vi med olika typer utav lera. Vi fick känna, klämma, lukta, smaka (om man ville) och forma leran på olika sätt. Det var väldigt roligt och spännande att se vad man kunde forma av leran! Även här var det bara fantasin som satte gränser! 

 
Om jag hade arbetat med papier maché eller lera tillsammans med barnen hade jag velat ställa öppna frågor där barnen själva får fundera och resonera. Exempel på frågor som hade kunnat ställas är (lera kan bytas ut mot papier maché eller något annat material):

Hur känns leran i handen? Hur luktar den? Är det någon skillnad mellan denna lera och den du använde innan? Vad kan du göra med leran? Vad kommer leran ifrån, hur gör man lera, kan vi göra lera? Finns det något här på förskolan, eller hemma, som liknar lera?

Dagens ros:
Sinnesupplevelse
Stärka självkänslan genom skapandet – jag kan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar