torsdag 4 december 2014

Matematik med Carina

Idag fick vi besök av Carina Mattsson som är en verksam pedagog med matematik som specialitet. De matematik aktiviteter och uppdrag som jag fastande mest för under dagen var: 
Röstning
Såhär såg Carinas röstningssystem ut
Barnen får vara med och rösta vilken film de ska kolla på under fredagens filmmys. Pedagogerna ritar upp tre filmalternativ på bilder så att de olika alternativen blir konkreta för barnen. För att rösta på sin favorit får barnen välja mellan tre olika färger på kulorna (exempelvis rosa, blå och gul). Det är viktigt att det är samma storlek på röstningskulorna, så att det blir lättare att se vilken film som får flest röster. När barnen har valt vilken film hon vill rösta på, tar hon kulan med tillhörande färg och placerar i röstningsröret som tillhör hennes favoritfilm. När alla barn har fått rösta kan barnen på ett konkret sätt se vilken film som fick flest röster, alltså vilken film de får kolla på under fredagsmyset. Barnen kan även tillsammans gissa hur många kulor de tror att det är i varje rör, samt även räkna de korrekta antalen för att se om deras hypotes stämde överens med sanningen.
Carina[1] gav även ett förslag som gjorde att barnen kunde få se röstningen i ett cirkeldiagram, på ett väldigt simpelt sätt. Barnen kunde hjälpa till att plocka upp alla kulor i rören, en färg i taget, och sedan placera dem på en tvättlina (som är lite stabilare än ett vanligt snöre). När alla kulor är på tvättlinan, drar pedagogen i båda ändarna och formar en cirkel och därmed även ett cirkeldiagram! 
Genom att introducera matematiska begrepp, som cirkeldiagram, redan i tidig ålder blir matematiken inte lika främmande och skrämmande när barnen kommer upp i skolan. 
Med röstningssystemet får man in begreppen matematik (cirkeldiagram, antal, fler än, färre än, flest, minst, jämföra), demokrati, och barns inflytande som alla går att hitta i förskolans styrdokument.

Mat- och sovklocka
Att göra en egen mat- och sovklocka är inte bara lärorikt, utan även roligt och stimulerar barns utveckling kring tidsuppfattning. 
På mat- och sovklockan, som ska fungera som en vanlig klocka fast med bilder istället samt att det räcker att enbart ha timvisare, ska dagens aktiviteter finnas med så att barnen kan få en bild över hur dagen på förskolan kommer att se ut. Tanken är inte att barnen ska lära sig klockan, utan mer att de ska få en uppfattning av hur dagens ser ut, samt om tid och rum. Aktiviteter som kan finnas med på klockan är: frukost, samling med frukt, utevistelse, lunch, liggvila/läsvila, mellanmål. Helt enkelt de saker som vanligtvis händer under en dag på förskolan! Carina menar på att om barnen förstår grunden som finns på klockan (de vanliga aktiviteterna), förstår de även när det sker förändringar. 
Mat- och sovklockan ska vara som ett stöd genom dagen för barnen, ett förtydligande! 


Dagens ros 
Det handlar om hur jag som pedagog agerar matematiskt, inte hur mycket material jag har tillgång till – mitt förhållnings- och arbetssätt!

-----
1. Carina Mattsson, Matematik; Carina Mattsson från Timmele förskolan, Campus Varberg, 2014-12-04

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar